Spis fra hele farvepaletten.

08/02/2018

Når vi tænker salat, så kører vi tit fast i de samme grønne salater.

Vi skal tænke på regnbuens farver, vælge fra alle farver så bliver salaten både flot og farverig, men den bliver også fyldt med alle de vitaminer og mineraler som vores krop har brug for.

RØD 

 De røde farver har plantestoffer som bl.a. lukopen, capsaicin og resveratrol.

Lykopen: finder du i Tomater, vandmelon, rød peberfrugt, og pink grapefrugt. Vores krop optager dog bedst Lykopen sammen med fedt, derfor kan du blande tomater og vandmelon med feta, eller olivenolie. Hvis du ovnbager dine tomater, drysser dem med persille og olivenolie, smager det lækkert. Når tomater samdigt er varme udvikles Lykopen mere, derfor er det også godt at lave tomat sovs og suppe og så videre.

Reservatrol: får du bl. andet fra røde druer der er gavnligt for vores hjerte og kredsløbet.

Capsaicin: fås fra Chili, og det er det der gir chilien styrke i smagen.

De røde madvarer er f.eks. Kidneybønner, røde æbler granatæbler, hindbær, jordbær, tranebær, radiser og rabarber.


Grøn:

I den grønne gruppe har vi blandt andet det der hedder Quercin, Isoocyanater og klorofyl.

Quercin:  findes i grøn te og grønne æbler. De beskytter vores hjerne og øger også såkaldte insulinfølsomhed, således at vores glukose (sukker) lettere kan komme ind i vores celler og blive omdannet til energi

Isoocyanater: finder vi i langt de fleste slags kål og broccoli, de har en række sygdoms forebyggende egenskaber.

De fleste grønne grønsager indeholder også Lutein, som er en meget vigtig antioxidant for vores øjne. De grønne grønsager er også en meget fin kilde til både kalk og folinsyre.

Klorofyl:

Findes i alle grønne grønsager og pistacenødder. Det er klorofyl, der giver den grønne farve. Klorofyl virker antiflammatorisk og optimere vores optagelse af de mineraler, som klorofyl spises sammen med, eks. er der både kalk og magnesium i de grønne grønsager.

Indenfor de grønne grønsager tælles desuden også Linser, krydderurter, avocado, grønne bønner, edamme bønner, græskar kerner, asparges, brøndkarse og salater.

Orange:

De orange farver får du bl. andet beta caroten, curcumin, og naringenin.

Beta caroten får du fra gulerødder, søde kartofler og orange peberfrugter. Når vi får Beat caroten omdannes de til A vitamin, der er vigtigt for vores øjne, slimhinder og huden.

Curcumin:

Det er det gule farvestof der findes i Gurkemeje. Det er et utrolig virksomt stof der virker antiflammatorisk. Curcumin er der også i karry.

Naringenin:

Det fås fra grapefrugt og andre citrus frugter der virker antinflammatorisk. Orange madvarer er desuden, Sharon frugten, røde linser hokkaido græskar, abrikos og cantalup melon.

Gul:

Fra de gule grønsager og frugter får vi Bromalin og Lutein. 

Bromelin: findes i Ananas og virker som et fordøjelsesenzym, der gør at det du spiser, nedbrydes bedre og dermed også optages bedre.

Citroner og citrusskal, menes at forebygge visse former for kræft sygdommer. Det er naturligvis vigtigt at der bruges uspræjtede citrusskal. Du kan anvende skallen i dressinger, på fisk og i salater eller smoothies.

Lutein:

Det finder vi i bl.andet i avocado og spinat (selvom de er grønne) er de vigtige for dine øjne og forebygger aldersbetinget nethindedegeneration.

Gule madvarer er desuden melon, majs citron, grapefrugt, gul peberfrug og banan.

BLÅ LILLA:

Findes i blåbær, brombær, blommer, aubergine, røde druer, rosiner, svesker, rødløg, rødkål og rødbeder.

De virker allesammen som en meget kraftig antioxidant på grund af deres store mængder anthocyaner, som erde forebyggendde blå og violette pigmenter. Blåbær og brombær topper blandt de friske frugter, svesker og rosiner blandt de tørrede frugter

PINK grapefrugt indeholder anoxidanterne, lycopen, det gør den almindelige grapefrugt ikke.

mørkegrøn romainesalat indeholder flere B vitaminer end den bleggrønne icebergsalat

Der er flere antioxidanter i et glas rødvin end i et glas hvidvin

Farvestoffet curcumin i gurkemeje virker betændelseshæmmende.

Chokolade indeholder særlig kraftige anoxidanter kaldet katechiner der er allerflest i mørk chokolade

Grøn te indeholder mere af antioxidanten quercin, end almindelig sort te.